Mekaniikat

Taidot


Taidoilla hahmot voivat tehdä eri asioita, kuten käsitellä aseita, valmistaa ammuksia tai lääkkeitä ja antaa esimerkiksi ensiapua.Taidoilla on suuri merkitys sille mitä hahmo osaa tehdä pelissä ja omaa hahmoa luodessaan saa päättää hahmolleen tietyn määrän taitoja. Taitojen määrä riippuu osapuolesta ja hahmon toimenkuvasta siinä.

Pelaajilla on mahdollista omata 2-3 taitoa, suurimmalla osalla vain 2. Taidot ja niiden määrä tulevat näkyviin jokaisen hahmokorttiin.

Taitoja:

  • Lääkintä - Mahdollistaa haavoittuneen pelaajan ensisiteillä parantamisen fyysisistä haavoista.
  • Tiirikointi - Mahdollistaa erinäisten lukkojen avaamisen.
  • Metsästys - Mahdollistaa erilaisten ansojen virittäminen.
  • Magia - Mahdollistaa maagisten esineiden auran näkemisen sekä magian käyttämisen.
  • Rohtojen tekeminen - Mahdollistaa erilaisten kemiallisten liuosten ja juomien tekemisen.
  • Rakentelu - Mahdollistaa korjaustyön, metallinkäsittelyn ja erilaiset projektit.
  • Panssarit - Mahdollistaa panssarin käyttämisen sekä huoltamisen.
  • Miekan käyttö - Mahdollistaa yhden- ja kahdenkädenmiekkojen käytön sekä huollon.
  • Jousen käyttö - Mahdollistaa jousipysyn käytön.



Taistelu ja panssarit

Yleinen huomio

Mikään konfliktitilanne ei oikeuta jättämään turvallisuutta huomiotta. Kohtauksissa ei Meta-pelata lainkaan. Esim.

  • 1. Kaatunutta pelaajaa autetaan kaikesta huolimatta, vaikka hahmo ei sitä tekisi.
  • 2. Morsoa paetessa ei juosta kaatuneen kaverin yli.
  • 3. Morsoa paetessa ei juosta liukkaalla kalliolla kaveria päin.
  • 4. Vaaratilanteessa ei yllytetä, tuupita tai säikytellä turhaan.
  • Joustetaan ja annetaan siimaa. Tavoite on luoda mielenkiintoista tarinaa, ei toteuttaa väkivaltafantasioita. Esim:

  • 1. Sotilas ja bandiitti taistelivat. Ritari on parempi miekkailussa kuin sissi. Sissi voitti kaksintaistelun silti, koska se palveli tavoitetta enemmän, eli suurempaa peliä ja draamaa.
  • 2. Aina ei ole selvää, mikä loppuratkaisu luo suurempaa peliä ja jännitystä. Silloin pelaajien tulee lukea toisiaan tarkasti ja selvittää kumpi olisi valmis luomaan traagisen häviön omalle hahmolleen. Käyttäkää ääntä ja vinkatkaa rohkeasti!
  • Sisäinen draamaqueen päälle.

3. Play to Lose, Play to Lift, Suurimman draaman sääntö. Vahvan meta-pelaamisen eli vain oman navan ajattelun voi unohtaa kotiin!


Taistelu ja aseet

  • Kaikki hahmot eivät ole taistelevia ja se näkyy usein selkeästi heidän varustuksestaan.
  • Aseettomia pelaajia tulee aina ensin käskeä antautumaan ennen kuin heitä kohtaan mallintaa väkivaltaa.
  • Aseistettuja pelaajia kannustetaan myös käskemään ja käyttämään ensin ääntä kovin ja hyvin teatraalisesti, ennen kuin väkivaltaa mallinnetaan.
  • Teräaseet ovat pelkkiä proppeja eikä niillä saa huitoa lainkaan pelin aikana.
  • Käytämme pääasiassa pehmomuovia tai kovamuovisia harjoitteluaseita. (ColdSteel). Kovamuovisten aseiden käyttöön tarvitsee erikseen pelinjohdon luvan.
  • Nuolilla on 3 m turvaetäisyys eli sen lähempää ei tule ampua toisia pelaajia nuolilla.
  • Jousipyssyillä on n. 20-25 paunan raja. Jos et saisi käyttää jousta esim. Sotahuuto boffaustapahtumassa niin älä käytä täälläkään.
  • Omat nuolet tulee hyväksyttää ennen peliä. Jos olet epävarma jota yhteyttä hyvissä ajoin.
  • Bofferimiekkojen ja jousien käytössä käytetään monelle tuttuja boffaus-sääntöjä:
  • Aseen tai nuolen osuessa johonkin ruumiinosaan niin se raaja poistuu käytöstä ja siitä on tehtävä iso numero. Esim. Haltia osuu huovin jalkaan nuolella, huovi ei vain iloisesti nilkuta pakoon vaan jää vaikeroimaan jalkaansa, kunnes toveri pelastaa hänet.
  • Yleisimmistä larpeissa käytettävistä aseista sallitaan ainakin lateksit, näyttäviksi modatut bofferit ja rungottomat pehmeät kumiaseet. Kiellettyjen aseiden listalla ovat teräsaseet, harjoitusaseet ja teatterirekvisiitat (esim. puiset aseet) 
  • Omat aseet täytyy hyväksyttää pelinjohdolla. Ei mielellään DIY-ilmastointiteippiviritelmiä. Aseiden täytyy myös sopia teemaan eli jätetään ne post-apo putkipätkät kotiin.

  • Kunnioitetaan kanssapelaajien aseita ja muuta kalustoa eikä yritetä väkisin rikottaa niitä.


Panssarit ja haavoittuminen

  • Panssarilla, oli se nahkainen, plate tai rengaspanssari on mahdollista kestää yksi osuma panssaroituun kohtaan kehoa. Seuraava osuma samaan kohtaan on jälleen haavoittava.
  • Riippumatta kuinka monta panssaria on kerroksessa päällä niin panssaroitu kehon kohta kestää vain yhden extra osuman.
  • Osuma päähän tai torsoon ilman panssaria johtaa välittömään haavoittumiseen.
  • Herkkiin kohtiin kehoa (esim. naama, haarovälit) ei tule lyödä lainkaan. Toisen pelaajan tarkoituksellinen vahingoittaminen on kielletty.
  • Kilpien käyttö on sallittua, mutta niillä ei saa lyödä muita pelaajia turvallisuussyistä.
  • Kilvet saavat olla minkä kokoisia vain. Materiaalina suositellaan puuta tai eva foamia. 
  • Kilvet kestävät osumia loputtomiin.
  • Haavoittunut pelaaja kaatuu mukavasti satuttamatta itseään ja tekee siitä kohtauksen muille pelaajille. Kannustamme raahautumaan, vaikeroimaan, kiroilemaan ja viemään tarinaa eteenpäin oman hahmon kustannuksella.

Lisähuomiot

Nuolien käyttäjän tulee aina katsoa, että ampuma-alue on turvallinen ennen nuolien käyttöä, ettei ampuma-alueella ole esim. ikkunoita, joihin voisi vahingossa osua!

Rakennusten sisällä ja rappusissa taisteleminen on ehdottomasti kielletty!



Parantaminen ja alkemia


Vain tietyt, ennalta määritellyt pelaajat kykenevät lääkitsemään muita. Lääkintä tapahtuu joko rohdoilla, ensisiteillä tai magialla tai näiden yhdistelmällä. 

  • Kenenkään hahmon ei kuitenkaan tarvitse kuolla pelissä, ellei tätä välttämättä halua, sen sijaan voi vain haavoittua vakavasti ja näytellä mm. rampaa.
  • Parannusten määrällä ei ole mitään rajaa, mutta parantaminen tulisi tapahtua aina hitaasti eikä kukaan ole parantamisen jälkeen heti välittömästi taistelukuntoinen (pelaajan tulee odottaa ainakin 20min parantumisen jälkeen ennen kuin voi lähteä rähisemään uudestaan).
  • Jotkut hahmot kykenevät valmistamaan liuoksia, joilla voivat parantaa myös taistelutaitojaan. Ilmoittakaa kanssapelaajille, kun juotte sellaisen niin he osaavat larpata tilanteen oikein.
  • Jotkin monsterit voivat haavoittaa myrkyllisesti tai jopa kirouksenomaisesti. Näitä haavoja ei voi hoitaa normaalein konstein.
  • Alkemia on johtanut myös erilaisten huumausaineiden, kuten fistechin leviämiseen.
  • Huumausaineiden liiallinen käyttö (yli kolme kertaa tuntiin) johtaa sairaskohtaukseen.



Tainnutus ja varastaminen


Pelaajan voi tainnuttaa haavoittamatta tätä käyttämällä ns. knock out -mekaniikkaa. Pelaajan tulee tulla toisen takana ja tarttua tätä hellästi ja kuiskata korvaan "knock out." Tämä tainnuttaa pelaajan n. 5min ajaksi eikä hahmo muista ylös noustuaan, mitä tapahtui, päätä vain jomottaa jumalattomasti.

  • Hiiviskely ja tyrmäys-mekaniikat toimivat siten, että selkeästi kumarassa olevaa pelaajaa ei havaita heti. Jos pelaaja onnistuu hiipimään toisen pelaajan taakse "huomaamatta" niin tälle annetaan sen verran siimaa, että tämä kykenee tekemään tyrmäysiskun takaapäin. Jos hiipivällä pelaajalla kestää liian kauan, hänet havaitaan.
  • Nyrkkitappelua voi esim. mallintaa olalle läppäisyillä. Se kuka saa ensin läimäistyä kämmenensä toisen molemmille olille kerran, voittaa ja tyrmää hävinneen.
  • Vankeja voi ottaa. Jos hahmo on armoton, hän jättää haavoittuneet kitumaan(pelastettavaksi) eikä ota vankeja.
  • Pakenemiselle tulee olla tarinallinen syy esim. piilotettu puukko, jolla katkaiseeköydet. Pelaajaa ei voi kuitenkaan pitää vangittuna kohtuuttomia aikoja. Vangitsijan pitää tarjota tilaisuus karata 30min sisällä.
  • Pelaajien käsien sitominen immersion lisäämiseksi on suotavaa, mutta ei liioitella kireydellä.
  • Pelaajien ryöstäminen on pelissä sallittua hyvän maun rajoissa.
  • Ryöstää saa kuitenkin vain in-game tavaroita, joita tulee säilyttää rahapussissa vyöllä.
  • Mitään modernien lääkkeiden näköisiä tavaroita ei tule ottaa toisilta!

            Juonityökaluna in-game itemien piilottaminen on ehdottomasti kielletty!

Huom. In-game varastaminen on kuitenkin teko, jolla on seuraamukset ja itsensä voikin löytää hyvin nopeasti tyrmästä. Tyrmästä pystyy pakenemaan, jos hahmo osaa tiirikoida ( jos osaa niin se lukee hahmokortissasi), maksamalla sakon, hopeakielellä tai puhtaalla onnella.



                           Peliraha

Temeriassa käytössä olevaa valuuttaa kutsutaan oreniksi; kolikoita, joita on tehty muutamasta eri materiasta, arvonsa mukaan. Orenin kolikoita tehdään kolmesta eri materiasta arvojärjestyksessä heikoimmasta kalleimpaan: kupari - hopea - kulta. Näiden yläpuolella on sitten erinäiset jalokivet.

Standardi skaala Temeriassa:

  • 3 Kuparia = 1 Hopea
  • 3 Hopea = 1 Kulta
  • 3 Kultaa = 1 jalokivi

Poikkeuksia tietty tähän on, isommat jalokivet voivat olla arvokkaampia ja hyvä kauppamies saattaa saada puhuttua asikkaan ympäri. Kaikki kansalaiset eivät myöskään ole näistä standardisoiduista valuuttojen kursseista tietoisia, joten aina on mahdollisuus hieman vedättää toista.

Pelirahat jaetaan ilmoittautumisen yhteydessä jokaiselle, omien rahojen käyttö ilman poikkeuslupaa on kielletty.


                           Peliohjeet


Mikäli löydät peliohjelapun ja olet jo esim. tarttunut esineeseen jossa se on, olet peliohjeen mukaisen vaikutuksen alaisena, etkä voi enää kieltäytyä lukemasta peliohjetta. Peliohjeen voi löytää esimerkiksi laatikon sisältä tai juomansa tuopin pohjasta.  

Peliohjeita on myös erilaisia, ja eri hahmot voivat sisäistää vain osan tekstistä. Esim. Ohjeessa voi olla teksti magiaan kykeneville ja muille hahmoille ja hahmosi näkee vain, mihin hahmokorttinsa mukaan kykenee.


Offgame toiminta


  • Tavoitteena on pitää off-game puhe mahdollisimman pienenä. Esim mieluummin sanoo "käyn tarkistamassa varusteita kylän vankureista" sen sijaan, että tokaisee käyvänsä autolla.
  • Jos välttämättä on tarve kommunikoida off-game asioista niin pelaajan tulee nostaa käsi nyrkkiin otsansa päälle ja kertoo nopsaan asiansa. Tälläisiä tilanteita voi olla esim. jos jokin tilanne tuntuu vahvasti epämiellyttävältä ja haluaa päästä rauhoittumaan muualle.
  • Kievarin pääty tulee olemaan koko pelin off-game tila, minne voi mennä lepäämään/rauhoittumaan. Off-game tavaroita voi jättää säilytykseen wanhaan saunarakennukseen.
  • Epämukavissa tilanteissa voi sanoa "turvasana" ja näin keskeyttää tilanteen. 



Tämä on voittoa tavoittelematon projekti, jonka kaikki tekijänoikeudet kuuluvat kokonaisuudessaan CD Projekt Redille.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita